Thursday, February 17, 2011

Tip mengEDIT imej

Tip untuk mengedit imej untuk PPT


Salam antara elemen utama di dalam penghasilan sesuatu slide power point ialah penggunaan IMEJ atau gambar. Imej untuk ppt boleh diperolehi dari banyak sumber seperti dari laman web, pengimbas (scan) atau dilukis sendiri.

Terdapat berbagai jenis fomat imej seperti BMP, PNG, TIF, PSD yang boleh kita gunakan untuk ppt. Format imej ini pula boleh ditukar kepada format imej yang lain.

Masalah yang sering kita hadapi antaranya kandungan imej tidak sesuai dengan tujuan / kehendak sesuatu penerbitan ppt. Sebagai contoh untuk menghasikan ppt jenis soalan tentunya imej yang seperti ini akan menggangu penerbitan sesebuah imej terutama imej yang discan dari buku teks.

Kedua kedudukan imej senget, keadaan sebegini juga menjadikan ppt kelihatan tidak kemas - tidak kelihatan pro.

Garisan pada border juga kadang-kadang membuatkan penampilan imej pada ppt kurang menarik, sehingga ada kalanya border menjadi pengganggu kepada sesuatu imej yang kita pilih.

Seterusnya persoalan bagaimana untuk menukar imej color kepada imej hitam dan putih (black & white) kadang-kadang perlu kita ketahui.

Bagaimana pula jika kita bercadang untuk menghasilkan ppt yang akan diupload kepada sebarang file hosting yang terdapat di alam siber? apa keperluannya dan bagaimana caranya.

Segala tip dan masalah yang penulis utarakan akan cuba dirungkai dalam kaedah yang minima dan mudah dalam posting yang akan datang. Penulis bukanlah orang yang mahir dalam pengeditan imej dan penerbitan ppt, tetapi dengan sedikit ilmu dan pengalaman rasanya boleh disharing bersama.


0 comments:

Post a Comment